عنوان پایان نامه : مطالعه کاربرد ارزش های تزئینی هنرهای اسلامی _ ایرانی در طراحی پارچه با تاکید بر نقش مایه های آثار شاخص فلزکاری و دست بافته های دوران سلجوقی و صفوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده آیدا عطائی عظیمی
- استاد راهنما الیاس صفاران غلامعلی حاتم
- سال انتشار 1394
چکیده
چکیده: نقوش تزئینی هنراسلامی ایران از بعد طراحی و مضمون، حاملان حائز اهمیت ارزش های تزئینی هنر اسلامی- ایرانی محسوب می شوند. در بررسی هنر این مرز و بوم ، نقوش پارچه کمتر در کانون توجه قرار داشته و ریشه این امر را میتوان در عدم شناخت و توجه به ارزش های واقعی این نقوش بدانیم. در طراحی پارچه هنر ایران اسلامی ، شاخص ترین نقش مایه ها متعلق به ادوار سلجوقی و صفوی است ، ادوار مذکور منسوجات ارزشمندی تولید کرده اند که نقوش تزیینی آنها در مقایسه با سایر آثار هنری ایران شگفت انگیز است . در بین دیگر آثار هنری دوران سلجوقی ،ارزش های تزئینی هنرهای اسلامی-ایرانی در نقوش تزئینی فلزکاری این دوره با اصیل ترین نقش مایه ها نمود پیدا کرده است ؛ و در بین دیگر آثار هنری دوران صفوی ، ارزش های تزئینی هنرهای اسلامی-ایرانی در نقوش تزئینی فرشبافی این دوره با اصیل ترین نقش مایه ها بارز شده است .در پژهش حاضر ضمن بررسی کامل این هنرها و نقش مایه ها تلاش می شود روابط متقابل عناصر و نقوش تزئینی اسلامی- ایرانی آثار شاخص فلزکاری و دستبافته های دوران سلجوقی و صفوی با نقوش پارچه های دوره های خود مورد بررسی قرار گیرد . هدف این پژوهش طبقه بندی و معرفی نقش مایه های پارچه ای دوره سلجوقی و شناسایی وجه اشتراک وافتراق نقوش تزئینی هنر فلز کاری این دوره با آنها ؛ و همچنین طبقه بندی و معرفی نقش مایه های پارچه ای دوره صفوی و شناسایی وجه اشتراک و افتراق نقوش تزئینی هنر فرشبافی این دوره با آنها است .جایگاه ارزش های تزئینی این آثار بر اساس تقدم نقوش (جانوری-گیاهی- هندسی- کتیبه ای (خوشنویسی)- انسانی) طبقه بندی شده است . البته به لحاظ غنا و گستردگی بسیار زیاد تزئینات این هنرها در هر دو دوره مورد بحث ، تحقیق به گروه خاصی از آن ها، یعنی بخشی از نمونه های شاخص آثار هنری محدود شده است . روش این پژوهش بصورت (توصیفی- تحلیلی) می باشد. روش و ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق بصورت بهره بردن از شیوه های کتابخانه ای و میدانی خواهد بود. روش تجزیه و تحلیل نقوش بصورت طبقه بندی انجام خواهد گرفت. واژگان کلیدی : طراحی پارچه ، نقش مایه ها ، فلزکاری ، فرشبافی ( دست بافته ها ) ، ارزش های تزئینی هنرهای اسلامی-ایرانی ، دوران سلجوقی و صفوی
منابع مشابه
بررسی تطبیقی ویژگی های طراحی گرافیک نقش مایه های پارچه دوران سلجوقی و صفوی
نساجی و تولید محصولات دستباف، از هنرهای سنتی ایران است و پارچه یکی از عمده ترین کالاهای تولیدی و صادراتی بوده است. از جمله دوران تاریخی که در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته دوره سلجوقی است؛ هرچند از این دوره پارچه های زیادی باقی نمانده اما همان تعداد کم نیز نشان از پیشرفت تکنیک و فن بافت پارچه دارد. از دیگر دوران طلایی هنر و به خصوص پارچه بافی، دوره صفوی است، پارچه های برجای مانده از این دوره ک...
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملباغ ایرانی تمثیلی از بهشت با تاکید بر ارزش های باغ ایرانی دوران صفوی
در انطباق با توصیف بهشت در قرآن کریم که آیاتی از جمال و جلال خداوندی است، معماران مسلمان با عنایت به این توصیف ها به ساخت باغ هایی در این جهان فناپذیر، پرداخته اند تا جلوه ای از فناناپذیری و جاودانگی جهان ابدی و باغ های بهشتی باشد. این مفهوم و تجلی آن در باغ و پردیس سازی ایران، در آرای جهانگردان خارجی و مورخان ایرانی، خاصه در دوران صفوی، بازتاب هایی ویژه داشته است که می تواند نشان از همت والای ...
متن کاملمطالعه ی تأثیرات فلزکاری سلجوقی در قرن پنجم هجری بر فلزکاری غرب سده های میانه
قرن پنجم هجری در تاریخ حکومت اسلامی همزمان با حکومت سلجوقیان، از سلسلههای حامی فرهنگ و هنر، برابر با قرن یازده میلادی از سدههای میانه در غرب است. برخلاف رشد بیسابقهی هنر اسلامی در دورهی سلجوقیان، هنر غرب در سدههای میانه، به دلیل نابسامانی و بیثباتی شرایط آن دوره، پیشرفت چشمگیری نداشت. بااینحال این دوران یک ویژگی مفید قابلتوجه دارد و آن همانا ارتباط شرق و غرب بهواسطهی عوامل گ...
متن کاملمطالعه تطبیقی آثار فلزکاری دوران سلجوقی و صفویه
هنر فلزکاری ایران، با برخورداری از یک پیشینه باشکوه تاریخی، غنای فرهنگی و زیبایی کم نظیر، در دوره سلجوقی به اوج شکوفایی و در عصر صفوی به نهایت و کمال رسیده است. بدین ترتیب با در نظر گرفتن تأثیرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر عصری بر این آثار هنری، نقوش تزئینی و خط نگاره های روی آنها، روشنگر حقایق و واقعیات موجود در جوامع آن روزگاران می باشند که این آثار ارزشمند در آنها خلق گشته اند. هنر خوشنویس...
15 صفحه اولتداوم حضور نقش مایه « هاله نور » از دوران باستان تا هنرهای مسیحی و اسلامی
نقش مایه هاله نور در دوران باستان، مسیحیت و اسلامی همواره در هنرهای بصری از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.مطالعات در این بخش نشانگر گستره آن از هند تا بیزانس می باشد، اما هاله نور علاوه بر تمایز شخصی تها از جنبه های دیگری هم اهمیت دارد؛ نوع، رنگ، اندازه و شکل و همچنین خاستگاه آن. این مقاله شامل بررسی تاریخی حضور این نقش مایه از دوران باستان تا هنرهای اسلامی و مسیحی خواهد بود. این تحلیل هم جنبه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023